Wywiad z Pawłem Walerem CEE JYSK – rozmowa napędzana przez M4 Real Estate
Z pierwszymi dniami października br. towary wjechały do nowego magazynu buforowego JYSK w Radomsku. Z niego trafiają do położonego nieopodal głównego centrum dystrybucji sieci handlowej, a następnie do sklepów w całej Polsce i 8 krajów europejskich. O tym, jaki był cel inwestycji i jak przebiegała z Pawłem Walerem, dyrektorem logistyki CEE JYSK, rozmawia Bartek Tulejko, partner zarządzający M4 Real Estate.
BT: Na początku tego roku została podpisana umowa na nową powierzchnię dla JYSK. Dzisiaj obiekt jest już gotowy. Co go wyróżnia?
PW: Hala magazynowa JYSK jest pierwszą, która powstała na terenie parku logistycznego LOOGIC w Radomsku. Budynek klasy A o powierzchni 54 000 mkw. realizowany jest w formule build-to-suit (BTS). Dotychczas w Radomsku brakowało nowoczesnej powierzchni magazynowej, która spełniałaby wymagania JYSK oraz inwestora, który zdecydowałby się na realizację takiego przedsięwzięcia. Chcieliśmy, aby magazyn był dobrze dopasowany do naszych wymagań. Jednym z kluczowych elementów było ograniczenie liczby docków do 30, a co za tym idzie także zmniejszenie zewnętrznej przestrzeni przeznaczonej na parkingi. Jest to nietypowe rozwiązanie przy tak dużej powierzchni, ale doskonale odpowiada naszym potrzebom i operacjom cross-dockowym, które będą prowadzone w obiekcie. Dodatkowo, znaczne zmniejszenie liczby docków w porównaniu do typowych magazynów o takiej powierzchni, pozwoliło na optymalizację kosztów budowy.
BT: Nowy magazyn JYSK jako obiekt buforowy będzie ściśle współpracował z położonym w pobliżu centrum dystrybucji w Radomsku. Jak będzie funkcjonowało to połączenie?
PW: Oba budynki dzieli zaledwie 7 km. Nowy obiekt zasili procesy kompletacyjne prowadzone w centrum dystrybucji. Będzie wykorzystywany do składowania produktów szybko rotujących, dzięki czemu w sytuacji zwiększonego zapotrzebowania, niemal od razu będą mogły zostać dostarczone do centrum dystrybucji, a z niego dalej – do sklepów i klientów indywidualnych. Centrum Dystrybucji JYSK zajmuje prawie 108 000 mkw. Obsługuje 8 krajów JYSK, 600 sklepów, zamówienia klientów internetowych, jak również sieć franczyzową – 30 sklepów w 13 państwach, m.in. w Dubaju, Macedonii i Kazachstanie. Codziennie radomszczańskie centrum opuszcza około 100 ciężarówek z dostawami do sklepów. Przy tak ogromnej skali działalności, w Centrum Dystrybucji nie przechowujemy wszystkich rodzajów towarów, mimo że dysponuje ono dwoma, mającymi prawie 40 m wysokości każda, wieżami typu high – bay, które mieszczą nawet 180 000 nośników. Charakterystyka produktów JYSK sprawia, że część towarów takich jak np. krzesła, parasole ogrodowe, czy zestawy wypoczynkowe, ze względu na swoje rozmiary nie może być przechowywana w ten sposób. Dlatego w naszej sieci dystrybucji niezbędne są magazyny zewnętrznego składowania.
BT: W dużej mierze składowanym asortymentem rządzić będzie pewnie także sezonowość.
PW: Tak. W lecie będą to tradycyjne meble, a w zimie meble i sprzęty ogrodowe, ponieważ te wysyłane są do sklepów już w styczniu, a tradycyjne meble trafiają do nich właśnie na przełomie lipca i sierpnia.
BT: JYSK niemal od zawsze wyróżniał się modelem biznesu, który wymagał bardzo dużych, większymi niż przeciętne, magazynów buforowymi. To dla obserwatora z zewnątrz, może wydawać się niezrozumiałe – nawet wbrew obowiązującym na rynku logistycznym trendom nakazującym dążenie do minimalizowania kosztów zapasów.
PW: Ubiegły rok i kolejne lockdown’y, które niejednokrotnie powodowały przerwanie łańcuchów dostaw na całym świecie, pokazały, że strategia magazynowania większej ilość towarów doskonale się sprawdziła i była kluczem do sukcesu. Tylko dzięki temu za każdym razem, po ponownym otwarciu sklepów, mogliśmy odpowiedzieć na potrzeby naszych klientów i w krótkim czasie dostarczyć poszukiwane przez nich produkty. Dostępność asortymentu w naszych sklepach jest jednym z kluczowych składników sukcesu JYSK. W czasie, gdy zamknięcie kraju, ograniczenie możliwości wyjazdów oraz przejście na pracę zdalną, rozbudziło w wielu z nas chęć remontów, czy choćby redekoracji wnętrz, a co za tym idzie zwiększony popyt na produkty oferowane przez sieci takie jak nasza– trzeba było mu sprostać.
BT: Skąd tak nietypowa strategia posiadania dużych magazynów buforowych i scentralizowania dystrybucji i przygotowania wysyłek?
PW: Przede wszystkim ze względu na charakter łańcucha dostaw, a w szczególności jego ostatniej mili, rozumianej jednak nie jako doręczenie produktów do klienta końcowego, ale jako rozmieszczenie towarów w magazynach w całej Europie, z której te ostatnie dostawy – do sklepów i konsumentów – będą realizowane.
Jeżeli konsument chce kupić materac albo łóżko to nie podejmuje takiej decyzji z dnia na dzień, dlatego z jednej strony zapasy w sklepach nie muszą być uzupełniane codziennie, a z drugiej musi być możliwa ich sprawna dostawa z centrum dystrybucji do sieci sklepów. Ponadto, charakterystyka naszych produktów jest taka, że gdybyśmy mieli więcej centrów dystrybucji, to musiałoby też działać więcej magazynów buforowych. Centralizacja ma głęboki sens, bo dzięki temu, wbrew pozorom oszczędzamy na kosztach, magazynów buforowych również jest mniej niż mielibyśmy w przypadku kilkudziesięciu mniejszych centrów dystrybucji.
BT: Według planów inwestora, firmy Kaczmarek LOOGIC, magazyn JYSK będzie certyfikowany w systemie BREEAM na poziomie Excellent i spełni ponad 70% wymogów certyfikacji. Jakie rozwiązania zostały zastosowane?
PW: Rozwiązania ekologiczne i energooszczędne wprowadzone zostały już na etapie projektowania i budowy obiektu. Materiały użyte do budowy posiadają odpowiednie deklaracje środowiskowe i pozwolą na ograniczenie wpływu inwestycji na środowisko w całym jej cyklu życia. Dodatkowo zaplanowano szereg rozwiązań pozwalających na oszczędność energii (opomiarowanie dużych zużyć energii z możliwością zdalnego odczytu, odpowiednia izolacyjność przegród, szczelność powłoki zewnętrznej oraz sprawność urządzeń) oraz wody (urządzenia o zmniejszonym przepływie wody, elektrozawory odcinające dopływ wody, kiedy urządzenia nie są używane (zapobieganie wyciekom). Ponadto wokół obiektu zaplanowano roślinność z przewagą gatunków rodzimych, niewymagających dodatkowego podlewania. Będzie to jeden z pierwszych obiektów w Polsce, który uzyska ocenę BREEAM na poziomie Excellent.
BT: Te rozwiązania i certyfikacja były wymogiem JYSK? Zielone obiekty stają się standardem?
Zrónoważony rozwój to jeden z elementów strategii JYSK. Chcemy, by nasz biznes stawał się jak najbardziej ekologiczny. Mamy w swojej ofercie np. krzesła wykonane z plastiku odzyskanego z oceanów; portfolio produktów z recyklingu/eko będziemy tylko powiększać.
W logistyce również chcemy być bardziej przyjaźni środowisku. W tym roku podpisaliśmy umowę na farmę PV, która dostarczy naszemu Centrum Dystrybucji 30% zielonej energii.
Magazyn buforowy w Radomsku pozwoli nam w przyszłości zredukować ślad CO2 o 400 ton rocznie poprzez skrócenie transportu międzymagazynowego. Również inwestycje w ciągniki napędzane paliwem LNG czy prądem, które planujemy, pomogą nam zmniejszyć wpływ na środowisko.