Ze Szczecina na całą Europę
Prime Cargo w ciągu najbliższych miesięcy obejmie łącznie ok. 10,500 mkw. powierzchni magazynowej na terenie parku Panattoni Szczecin Goleniów. W transakcji najemcę wspierała firma M4 Real Estate. O dalszych planach na rozwój firmy, nie tylko w nowej lokalizacji, opowiada Zbigniew Kempski, Managing Director Prime Cargo sp. z o.o.rnrnPrzy negocjacjach umowy najmu magazynu w Szczecinie Prime Cargo współpracowało z M4 Real Estate. W których etapach pomoc była najbardziej potrzebna, jakie korzyści przyniosła współpraca z doświadczonym pośrednikiem?rnrnWspółpracę z M4 Real Estate oceniamy bardzo wysoko. Firma wspierała nas w negocjacjach korzystnych zapisów komercyjnych umowy najmu, a także w zakresie warunków technicznych. Poza tym należy podkreślić wysoką jakość komunikacji i responsywność całego zespołu M4.rnrnNowy magazyn, który Prime Cargo wynajęło w Panattoni Park Szczecin Goleniów będzie służył obsłudze szeroko rozumianej branży e-commerce, jakie procesy będą w nim prowadzone?rnrnNowy magazyn będzie obiektem multi-klienckim i od samego początku będziemy w nim obsługiwać zarówno klientów sektora B2B, jaki i tych prowadzących sprzedaż w obszarze B2C. W obiekcie rozwijać się będziemy zarówno wszerz, gdyż inwestycja podzielona jest na kilka faz budowlanych, ale także wzwyż i już kilka miesięcy po starcie w tej lokalizacji rozpoczniemy budowę kilkupoziomowej antresoli z systemem przenośników.rnrnW nowej lokalizacji skupimy się także na realizacji procesu obsługi zwrotów i rozwoju usług do tej pory wykraczających poza listę obszarów będących standardowym obszarem podlegającym outsourcingowi.rnrnJakie rozwiązania techniczne umożliwiające obsługę tego typu klientów są planowane w obiekcie? rnrnPrzede wszystkim pojawi się wielopoziomowa antresola z systemem przenośników i sorterem by móc wysokowydajnie (>20 000 paczek dziennie) obsługiwać klientów sprzedających w kanale e-commerce. Rozważamy także inwestycje w system Autostore, który działa już w Prime Cargo w Danii i jest największym tego typu wdrożeniem u operatora logistycznego na świecie. Nasz WMS jest już z systemem Autostore zintegrowany, wobec czego sam proces wdrożenia powinien przebiec szybko i sprawnie. Oczywiście jak zwykle bywa w przypadku takich inwestycji potrzebny jest Klient z odpowiednim asortymentem by taka inwestycja mogła wystartować.rnrnJakie branże będą obsługiwane w obiekcie? rnrnDSV Prime Cargo jest częścią grupy DSV, trzeciego największego operatora logistycznego na świecie, i jest wyspecjalizowane w obsłudze rynku e-commerce & fashion. W nowym magazynie będziemy obsługiwać klientów zarówno branży fashion jak i home&living, cosmetics & electronics.rnrnNa jakie rynki będą dystrybuowane produkty? rnrnProdukty dystrybuowane będą do wszystkich krajów europejskich. Paczki, oprócz odbiorów kurierskich bezpośrednio z obiektu, przewozimy codziennie do hubów kurierskich zlokalizowanych w Niemczech, Danii i Holandii. Własna dystrybucja cross-border to nasza mocna strona. Mamy umowy bezpośrednie z kurierami z tych krajów, a nasz wolumen umożliwia oferowanie klientom atrakcyjnych stawek.rnrnDlaczego zagraniczne firmy decydują się na prowadzenie dystrybucji ze Szczecina/z Polski? Jakie są nasze przewagi nad innymi krajami?rnrnNajbardziej oczywiste przewagi Polski i tzw. ściany zachodniej to bez wątpienia geolokalizacja i bliskość dużych rynków europejskich. Zalet dystrybucji z tego regionu jest wiele, począwszy od krótkiego lead-time’u na rynek niemiecki (90{bbcdc0b9eb17496211ee4ae056529885c0b4fb2937fad998b5605bfc04922e86} kraju z dostawą w 24h) czy duński, poprzez świetne połączenia drogowe ze Skandynawią, Beneluxem czy też południem Europy.rnrnAtrakcyjne dla zagranicznych firm są też koszty pracy i dosyć elastyczne prawo pracy. Zainteresowaniu polskim rynkiem wśród zagranicznych firm sprzyja również mocno rosnący polski rynek e-commerce.rnrnJak oceniacie perspektywy rozwoju Prime Cargo w tej lokalizacji? Czy po zakończonych trzech fazach powiększania powierzchni liczycie się z tym, że możecie potrzebować jeszcze więcej miejsca?rnrnOczywiście. Powierzchnię aktualnie wynajmowaną mamy już w 100{bbcdc0b9eb17496211ee4ae056529885c0b4fb2937fad998b5605bfc04922e86} wypełnioną. Już teraz prowadzimy rozmowy o wynajmie dodatkowych powierzchni na terenie parku i/lub w regionie, a także szerzej na całej ścianie zachodniej Polski.rnrnJakie wyzwania pojawiły się na rynku e-commerce w wyniku pandemii koronawirusa? Czy zauważyliście jakieś istotne zmiany, który wpłynęły na sposób Waszej pracy?rnrnW obliczu pandemii rynek e-commerce rozwijał się znacznie szybciej niż przewidywano, a niektórych klientów wzrosty w pierwszych miesiącach przekroczyły poziom 50{bbcdc0b9eb17496211ee4ae056529885c0b4fb2937fad998b5605bfc04922e86}. Zmiany, które pozostaną z nami na dłużej to oczywiście znacznie szersze możliwości pracy zdalnej na stanowiskach, która to umożliwiają, a także inny sposób planowania zmian i przerw, który dodatkowo zabezpiecza pracowników przed infekcjami.rnrnJakie są perspektywy dalszego rozwoju branży e-commerce w Polsce?rnrnWartość sprzedaży e-commerce w Polsce w 2020 r. osiągnęła poziom 100 mld PLN i w kolejnych latach będzie także dynamicznie rosła. Firmy, dla których tradycyjna sieć sprzedaży stanowiła do tej pory jedyny lub główny kanał sprzedaży przekonały się, że w obliczu lockdown’u tracą w ten sposób bezpowrotnie znaczną część obrotu generując niezmiennie stałe koszty. Z kolei konsumenci przekonali się, że zakupy w sieci są wygodne i bezpieczne. Część z nich oczywiście wróci do przyzwyczajeń sprzed pandemii, część jednak pozostanie w kanale on-line. Z moich obserwacji także wynika, że e-commerce w pandemii zyskał sporo klientów z grupy tzw. „silver generation”. Osoby 60+ chętniej dokonują zakupów w kanale online, które kurier dostarcza do drzwi i myślę, że ta grupa także w post-pandemicznym okresie przy branży e-commerce pozostanie